
woensdag, november 01, 2006
13e Joop Swart Masterclass: Risk
Van 4 tot 9 november organiseert World Press Photo de jaarlijkse Joop Swart Masterclass. Twaalf getalenteerde internationale persfotografen nemen hieraan deel. Het doel van de masterclass is dat jonge fotografen zich verdiepen in de fotojournalistiek door ervaringen met elkaar te delen. Onder begeleiding van zeven masters, prominenten uit het vak, bespreken de deelnemers ethische en morele aspecten van onder andere hun gemaakte foto-essays rondom het thema Risk. Een selectie van de foto’s is terug te vinden in een tentoonstelling die van 10 november 2006 tot en met 7 januari 2007 in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam te bezichtigen is.
Tijdens de Joop Swart Masterclass 2006 (vernoemd naar de wijlen erevoorzitter van de Stichting World Press Photo) geven de masters verschillende presentaties aan de hand van eigen ervaringen in hun vakgebied en bediscussiëren zij intensief de ins en outs van fotografie met de deelnemers gedurende een week. Een selectie van het werk van de deelnemers wordt gebundeld in een fotoboek en in een tentoonstelling, met als curator Alessandra Mauro.
Deelnemers en hun foto-essays:
- Rodrigo Abd, Argentinië, Dagelijks leven in Afghanistan
- Ivan Chernichkin, Oekraïne, Vergeten jeugd in de Oekraïne
- Tom Craig, Groot-Brittannië, Ikea: het risico om perspectief te verliezen
- Tamás Dezso, Hongarije, Sandžak: een gesplitste regio tussen Servië en Montenegro
- David Gillanders, Groot-Britannië, Glasgow: moordhoofdstad van Europa
- João Kehl, Brazil, Boksen naar een financieel stabiel leven in São Paulo
- Jesse Marlow, Australië, De inheemse bevolking van Australië’s hart Alice Springs
- Leonie Purchas, Groot-Brittannië, De Villamil familie in Cuba
- Stephanie Sinclair, VS, De geschiedenis herhaalt zich in Libanon
- Mikhael Subotzky, Duitsland/ Zuid-Afrika, Zuid-Afrika’s Beaufort West
- Newsha Tavakolian, Iran, Iran: een onzekere toekomst
- Marieke van der Velden, Nederland, Uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland
Vanaf 2 november is werk van workshop-deelneemster Newsha Tavakolian ook te zien bij De Levante, Hobbemastraat 28 te Amsterdam:
Newsha Tavakolian - De jeugd van tegenwoordig
Newsha Tavakolian is 25 jaar en behoort tot de nieuwe, jonge generatie Iraanse topfotografen. Ze begon haar carrière al op haar zestiende en leverde foto’s aan de Iraanse pers tot ze in 2002 ook internationaal ontdekt werd. Sindsdien sieren haar foto’s menige grote bladen en kranten wereldwijd, oa Time Magazine, Newsweek, New York Times, Marie Claire, Le Figaro en NRC Handelsblad. Door haar jonge leeftijd en als vrouw zijnde, heeft zij als geen ander toegang tot de jeugdcultuur en tot het privé leven van vrouwen in Iran die niet zo snel een mannelijke fotograaf tot hun intieme thuissfeer zouden toelaten. Door haar benaderingswijze en grote aanpassingsvermogen heeft ze toegang tot zowel de high society als de lagere klassen van Teheran, maar ook tot bewoners van ver afgelegen dorpen en vrouwen in zeer traditionele gemeenschappen elders in het land. Dat maakt haar foto’s persoonlijk, ontroerend en origineel en biedt ons een kijkje in het dagelijkse leven van Iraniërs, een vrij onbekend terrein voor westerlingen. Wat haar werk verder nog bijzonder maakt is de directheid van haar beelden. Met haar camera ontsluiert ze het gezicht van modern Iran. Inmiddels werkt ze ook als regionaal fotojournalist en maakte foto’s in Irak, Libanon, Syrië, Pakistan en Saudie Arabië.
Tijdens de Joop Swart Masterclass 2006 (vernoemd naar de wijlen erevoorzitter van de Stichting World Press Photo) geven de masters verschillende presentaties aan de hand van eigen ervaringen in hun vakgebied en bediscussiëren zij intensief de ins en outs van fotografie met de deelnemers gedurende een week. Een selectie van het werk van de deelnemers wordt gebundeld in een fotoboek en in een tentoonstelling, met als curator Alessandra Mauro.
Deelnemers en hun foto-essays:
- Rodrigo Abd, Argentinië, Dagelijks leven in Afghanistan
- Ivan Chernichkin, Oekraïne, Vergeten jeugd in de Oekraïne
- Tom Craig, Groot-Brittannië, Ikea: het risico om perspectief te verliezen
- Tamás Dezso, Hongarije, Sandžak: een gesplitste regio tussen Servië en Montenegro
- David Gillanders, Groot-Britannië, Glasgow: moordhoofdstad van Europa
- João Kehl, Brazil, Boksen naar een financieel stabiel leven in São Paulo
- Jesse Marlow, Australië, De inheemse bevolking van Australië’s hart Alice Springs
- Leonie Purchas, Groot-Brittannië, De Villamil familie in Cuba
- Stephanie Sinclair, VS, De geschiedenis herhaalt zich in Libanon
- Mikhael Subotzky, Duitsland/ Zuid-Afrika, Zuid-Afrika’s Beaufort West
- Newsha Tavakolian, Iran, Iran: een onzekere toekomst
- Marieke van der Velden, Nederland, Uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland
Vanaf 2 november is werk van workshop-deelneemster Newsha Tavakolian ook te zien bij De Levante, Hobbemastraat 28 te Amsterdam:
Newsha Tavakolian - De jeugd van tegenwoordig
Newsha Tavakolian is 25 jaar en behoort tot de nieuwe, jonge generatie Iraanse topfotografen. Ze begon haar carrière al op haar zestiende en leverde foto’s aan de Iraanse pers tot ze in 2002 ook internationaal ontdekt werd. Sindsdien sieren haar foto’s menige grote bladen en kranten wereldwijd, oa Time Magazine, Newsweek, New York Times, Marie Claire, Le Figaro en NRC Handelsblad. Door haar jonge leeftijd en als vrouw zijnde, heeft zij als geen ander toegang tot de jeugdcultuur en tot het privé leven van vrouwen in Iran die niet zo snel een mannelijke fotograaf tot hun intieme thuissfeer zouden toelaten. Door haar benaderingswijze en grote aanpassingsvermogen heeft ze toegang tot zowel de high society als de lagere klassen van Teheran, maar ook tot bewoners van ver afgelegen dorpen en vrouwen in zeer traditionele gemeenschappen elders in het land. Dat maakt haar foto’s persoonlijk, ontroerend en origineel en biedt ons een kijkje in het dagelijkse leven van Iraniërs, een vrij onbekend terrein voor westerlingen. Wat haar werk verder nog bijzonder maakt is de directheid van haar beelden. Met haar camera ontsluiert ze het gezicht van modern Iran. Inmiddels werkt ze ook als regionaal fotojournalist en maakte foto’s in Irak, Libanon, Syrië, Pakistan en Saudie Arabië.